9 دی، روز بصیرت و روشن‌بینی مردم ایران است
کد خبر: 4110692
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳

 9 دی، روز بصیرت و روشن‌بینی مردم ایران است

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با بیان این‌که یکی از شاخصه‌های اصلی حماسه ۹ دی، بصیرت مردم ایران است، اظهار کرد: انسان ممکن الخطاست و ممکن است برخی‌ها در جریان اتفاقات و فتنه‌ها دچار سوءفهم در تشخیص مسیر درست شود که در سال ۸۸ نیز عده‌ای که احیانا مسیر اشتباهی را در پیش گرفته بودند، متوجه نیت پلید دشمنان شده و بازگشتند، چراکه دشمنان برنامه ریزی کرده و برای ساقط کردن نظام نقشه کشیده بودند.

صمد بهروز، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریزصمد بهروز، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تبریز، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که یکی از شاخصه‌های اصلی حماسه ۹ دی، بصیرت مردم ایران است، اظهار کرد: انسان ممکن الخطاست و ممکن است برخی‌ها در جریان اتفاقات و فتنه‌ها دچار سوءفهم در تشخیص مسیر درست شود که در سال ۸۸ نیز عده‌ای که احیانا مسیر اشتباهی را در پیش گرفته بودند، متوجه نیت پلید دشمنان شده و بازگشتند، چراکه دشمنان برنامه ریزی کرده و برای ساقط کردن نظام نقشه کشیده بودند.

وی افزود: بر این اساس، مردم ایران در ۹ دی ماه به صحنه آمده و انزجار و بیزاری خود را از دشمنان اعلام کرده و با صدایی رسا حمایت خود را از نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

بهروز، با تاکید بر این‌که ۹ دی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است، افزود: قبل از حماسه ۹ دی نیز ملت ایران وفاداری خود را نسبت به مبانی و ارزش‌های نظام اعلام کرده بودند، اما در ۹ دی افرادی که غفلت کرده بودند هم متوجه نیات دشمنان شدند و در حقیقت تمام ملت ایران در حماسه ۹ دی به صحنه آمده و بیداری، بصیرت و هوشیاری خود را به گوش جهانیان رساندند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان این‌که حماسه ۹ دی یادآور بصیرت و روشن بینی ملت ایران است، گفت: باید قدری به قضاها عمیق‌تر نگریسته و از نگاه سطحی و ظاهری پرهیز کنیم، چراکه برخی افراد نگاه ظاهری به قضایا داشته و این جریانات را صرفا اعتراضی به مشکلات می‌بینند، در حالی که بین اعتراض و تکمیل پازل دشمن، تفاوت بسیار است.

وی با اشاره به این‌که انتقاد از مشکلات و اعتراض نیاز جامعه بوده و باید فاتحه‌ی جامعه‌ای را خواند که در آن اعتراض و انتقاد نباشد، یادآور شد: باید صدای اعتراضمان را رسا و بلند به گوش مسئولان برسانیم و آنان هم باید در مقابل چاره اندیشی کنند، چراکه مشکلات بسیاری در جامعه داریم که از تورم گرفته تا ازدواج جوانان، بیکاری و... را شامل می‌شود، اما این قضیه فرق می‌کند با این‌که پازل دشمن را تکمیل کرده و در مسیری حرکت کنیم که هدف اصلی آن ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی خاطرنشان کرد: به خاطر داشته باشیم که تفاوت بسیاری بین اعتراض و تکمیل پازل دشمن، وجود دارد و واقف بودن به این امر در جای خود به معنی بصیرت است که نمونه اعلای آن را مردم ایران در حماسه ۹ دی سال ۸۸ به نمایش گذاشتند.

بهروز در مورد ریشه‌های فتنه‌ها نیز بیان کرد: معتقدم اگر در داخل دشمن به سیگنال‌های دشمن پاسخ داده نشود، هیچگاه این اتفاق‌ها رخ نمی‌دهد، از این‌رو هم منشا خارجی و هم زمینه سازهای داخلی هر دو در ایجاد فتنه‌ها موثر هستند، چنانکه گفته‌اند "درخت را از درونش کرم می‌خورد"؛ بر این اساس، اگر در داخل کشور، عوامل و راه‌هایی برای نفوذ دشمن وجود نداشته باشند، توطئه‌های دشمنان نیز چندان اثرگذار نخواهد بود.

این استاد دانشگاه، با بیان این‌که چه بسا دشمن از طریق روزنه‌های داخلی نفوذ کند، افزود: به عنوان مثال زمانی که ویروس بخواهد بدن را درگیر کند، به دنبال سلول‌های ضعیف و در حقیقت نقاط ضعف‌ها خواهد رفت، بر این اساس، اگر بخواهیم جلوی فتنه‌ها و تحرکات مشابه را بگیریم باید منفذهای موردنظر دشمنان را محکم ببندیم.

وی با تاکید بر این‌که منفذهای موردنظر دشمنان همان نقاط ضعف‌ و اشتباهات ما است، خاطرنشان کرد: طبیعتا دشمن تلاش خواهد کرد تا از یک سری نقطه ضعف‌ها و منفذها ورود کرده و توطئه‌های خود را عملی کند که در این رابطه باید راه‌های نفوذ دشمن را ببندیم و اگر نقطه ضعف‌ها را به مرور از بین ببریم، دشمن توان نفوذ نداشته و نخواهد توانست اهداف خبیث خود را پیاده کند.

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه تبریزبا اشاره به این‌که فتنه‌ها معمولا در یک بازه زمانی رخ داده و بعد از گذشت مدتی فروکش می‌کند، خاطرنشان کرد: اگر منشا فتنه‌ها و منفذهای ورودی دشمن را نبندیم، چه بسا این جریان مدتی بعد از طریق دیگری خود را نشان دهد، از این‌رو رفع نقاط ضعف و منافذ دشمن، نکته مهمی است که معمولا از آن غفلت می‌کنیم، در حالی که باید منفذها را بسیار محکم ببندیم تا دشمن بهانه‌ای پیدا نکند.

انتهای پیام
captcha